בדיקה גנטית חדשה להתאמת טיפול תרופתי בדיכאון

אחד המרכיבים המרכזיים של הטיפול בהפרעות פסיכיאטריות, המהווה למעשה את עמוד התווך של הטיפול הפסיכיאטרי, הוא הטיפול התרופתי. התרופות הפסיכיאטריות המודרניות מאפשרות לחולים הפסיכיאטריים ליהנות מהפחתה במידת החומרה של התסמינים מהם הם סובלים ולנהל אורח חיים קרוב לנורמאלי במידת האפשר.

כך לדוגמה ישנן תרופות פסיכיאטריות המיועדות עבור הסובלים מהפרעת דיכאון, ישנן תרופות לייצוב מצב הרוח, אחרות משמשות לטיפול בפסיכוזות ועוד.

הקושי בהתאמת התרופה להפרעה

אמנם רמת היעילות של התרופות השונות נחשבת לגבוהה מאוד, אך בחלק ניכר מהמקרים ישנו קושי רב לקבוע מראש וללא התנסות איזו תרופה היא המתאימה ביותר למטופל באופן אישי. בנוסף לכך, קשה מאוד לקבוע מה הוא המינון המתאים עבור המטופל מבלי להתנסות ראשית במינונים שונים לאורך זמן.

כמו כן, חשוב לציין כי ההשפעה של התרופות לא ניכרת באופן מידי, כשבחלק מהמקרים ההשפעה של התרופה מתחילה לבוא לידי ביטוי באופן קליני רק לאחר שהחולה נוטל מינון מסוים. על מנת שניתן יהיה להגיע למינונים גבוהים, יש להעלות את המינון באופן הדרגתי תוך בחינת ההשפעה של התרופה על המטופל ותוך ביצוע מעקב פסיכיאטרי צמוד אחרי השתנות התסמינים.

מעבר לכל זה, הרי שחשוב לתת את הדעת גם לתופעות הלוואי של התרופות השונות, שכן לעתים קורה מצב שבו התרופה משיגה את מטרתה וגורמת לשיפור במצבו הנפשי של המטופל, אך תופעות הלוואי שלה כה חמורות, עד שהמטופל נאלץ להפסיק ליטול אותה.

אי לכך, עד שניתן להבין ולקבוע באופן המדויק ביותר איזו תרופה מתאימה למטופל ומה הוא המינון המדויק ביותר והמתאים ביותר למצבו, לא אחת חולפים מספר שבועות כשלעתים מדובר אף על מספר חודשים.

המהפכה שהביאה עמה הבדיקה החדשה

על רקע הקשיים והאתגרים שתוארו לעיל, פיתחה חברת AB-Biotics בדיקה מהפכנית שמטרתה לקבוע מראש וללא תהליך של התנסות, מה היא התרופה המתאימה ביותר למטופל ומה הוא המינון המתאים ביותר עבורו באופן אישי. הבדיקה מאפשרת לברר לא רק עד כמה התרופות השונות ישפיעו על מצבו הפסיכיאטרי של הנבדק, אלא גם את מידת ההשפעה של התרופות על הנבדק מבחינת תופעות הלוואי השליליות.

מדובר על בדיקה גנטית שנקראת Neuropharmgen, המשווקת בישראל על ידי חברת כצט באופן בלעדי. הבדיקה מצריכה מהנבדק בסך הכול צריך לספק מיליליטר אחד של רוק ופה פחות או יותר מסתיים תפקידו. הדגימה נשלחת למעבדה גנטית שבה החומר התורשתי מבודד מהדגימה ולאחר מכן מבוצעות עליו מספר בדיקות גנטיות.

בסופו של התהליך מופק דו"ח מפורט שבו הפסיכיאטר יכול להיעזר על מנת לבצע התאמה פרטנית של סוג התרופה ושל המינון שלה לנבדק בהתאם לפרופיל הגנטי שלו.

עבור מי מיועדת הבדיקה?

הבדיקה מתאימה עבור חולים הסובלים מסכיזופרניההפרעה דו קוטבית או דיכאון שאובחנו לאחרונה או שאינם מגיבים לטיפול הנוכחי. הנתונים העדכניים ביותר מצביעים על כך ששיעור המאובחנים כסובלים מהפרעות פסיכיאטריות בישראל כיום עומד על קרוב לחמישה עשר אחוז וכי קרוב לעשרה אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל עשו שימוש בתרופות פסיכיאטריות במהלך השנה האחרונה.

מה היא עלות הבדיקה?

עלות הבדיקה המצומצמת, המספקת מידע בנוגע לעשרים ושש תרופות פסיכיאטריות בלבד היא 770 יורו ואילו עלות הבדיקה הרחבה, המספקת מידע בנוגע לחמישים ואחת תרופות פסיכיאטריות היא 1070 יורו.

זמינותה של הבדיקה עדיין נמוכה בישראל ולא כל פסיכיאטר מורשה לבצעה. על מנת לדעת אילו פסיכיאטרים מורשים לבצע את הבדיקה יש ליצור קשר עם המוקד של חברת התרופות כצט.

דילוג לתוכן