בדיקה גנטית לאיתור מוקדם ולזיהוי הסיכון לחלות במחלת הסרטן

אחד האתגרים המרכזיים עמם מתמודדים ארגוני בריאות הציבור בקשר למחלות סרטניות בא לידי ביטוי בקושי לאתר את הגידולים השונים בשלב כמה שיותר מוקדם. ישנם סוגים רבים של גידולים סרטניים המתפתחים באיטיות רבה כך שאבחון מוקדם שלהם יכול לסייע להצלת חיי המטופל.

בדיקה חדשה שפותחה בישראל מאפשרת לרופאים כיום לזהות נטייה תורשתית לחלות בסוגים מסוימים של סרטן, כלומר לזהות אנשים הנמצאים בסיכון לפתח את המחלה שנים רבות לפני התפרצותה. הבדיקה המהפכנית, שפותחה במעבדות גליל גנטיק GGA הממוקמות בקצרין, מאפשרת לזהות נטייה תורשתית לחלות בסוגים רבים של גידולים סרטניים בין עשר לחמש עשרה שנים לפני ההתפתחות של תסמיני המחלה הראשונים.

כיצד מבוצעת הבדיקה החדשנית?

בשלב הראשון הנבדק מגיע לאונקולוג שמפנה אותו לביצוע הבדיקה המבוצעת כיום באופן פרטי בלבד (הבדיקה לא מהווה חלק מסל הבריאות הישראלי). לצורך בדיקת החומר הגנטי של הנבדק עליו לספק דגימת רוק או דגימת דם צנועה, כשאת הדגימה יש לשלוח למעבדה בקצרין. סך הכול סורקים במעבדה בין תריסר לשישים ושישה גנים שונים במטרה לאתר סיכון יתר לחלות בסרטן הערמונית, השד, המעי הגס, סרטן העור, סרטן הלבלב ועוד.

עלות הבדיקה נעה בין ששת אלפים לשבעת אלפים וחמש מאות ₪, הניתוח הגנטי נמשך בין חמישה לשבעה שבועות סך הכול והממצאים נשלחים לאונקולוג, שאחראי לזמן את הנבדק לפגישת ייעוץ.

מה הם היישומים הפרקטיים של הבדיקה החדשה?

  • אם הבדיקה מזהה כי הנבדק נמצא בסיכון מוגבר לחלות בסרטן המעי הגס למשל כתוצאה מפגם גנטי מסוים, ניתן יהיה לבנות עבורו תכנית מעקב פרטנית מותאמת אישית שתסייע לרופא המטפל בו לזהות את הגידול בשלב מוקדם ככל האפשר. כך לדוגמה במקום לעבור בדיקת קולונוסקופיה אחת לחמש שנים, יומלץ לו לעבור את הבדיקה בתדירות של אחת לשנתיים או אפילו אחת לשנה.
  • בנוסף לכך, כאשר אדם מגלה כי הוא נמצא בסיכון מוגבר לחלות בסוג מסוים של סרטן, באפשרותו לבצע שינויים מסוימים באורח החיים על מנת למזער את הסיכוי הגבוה שמהווה את מנת חלקו. הכוונה היא למשל להתחלה של תכנית פעילות גופנית, הפסקת העישון, הפחתת משקל, צריכה מוגברת של ירקות ופירות טריים ועוד.
  • במקרים מסוימים ניתן יהיה לבצע ניתוח מניעתי מבעוד מועד. כך לדוגמה אישה המגלה שסיכוייה לחלות בסרטן השד גבוהים במיוחד, יכולה לבחור לעבור ניתוח מניעתי לכריתת השדיים וכך למזער את הסיכוי להתפרצות המחלה.
  • הבדיקה מאפשרת לקבל מידע הרלוונטי לא רק עבור הנבדק אלא גם עבור בני משפחתו שכן עם גילוי מוטציה מסוימת, ניתן לנסות לאתר אותה בבני משפחתו של הנבדק כיוון שבבדיקה נבדקות מוטציות שעוברות בתורשה.

מחלת הסרטן בישראל – תמונת מצב

נכון להיום סרטן היא המחלה הקטלנית ביותר בישראל כשלפי דו"ח שפרסם משרד הבריאות באופן רשמי, בין שנת 2000 לשנת 2012 הלכו לעולמם כתוצאה ממחלת הסרטן קרוב לתשעים אלף ישראלים.  להלן כמה נתונים מרתקים אודות מחלת הסרטן בישראל:

  • בשנת 2012 לבדה אובחנו בישראל 25531 חולים חדשים: 12245 גברים ו- 13286 נשים.
  • הגידול הסרטני הנפוץ ביותר בקרב גברים יהודים הוא סרטן הערמונית המהווה כחמישית מהמקרים. הגידול השני בשכיחותו בקרב גברים יהודים הוא סרטן המעי הגס והחלחולת (13.2%) ולאחר מכן אנו מוצאים את סרטן הריאה (11%) וסרטן כיס השתן (6.4%).
  • הגידול הסרטני הנפוץ ביותר בקרב נשים יהודיות הינו סרטן השד (32.9%) ולאחריו סרטן המעי הגס והחלחולת (10.8%), סרטן הריאה (6.5%), סרטן הרחם (5.7%) וסרטן בלוטת המגן (5.4%).
  • בשנת 2012 הלכו לעולמם כתוצאה ממחלת הסרטן 10640 ישראלים.
  • סרטן המעי הגס והחלחולת הוא הסרטן השני ברמת הקטלניות שלו בכל המגזרים והמגדרים.
דילוג לתוכן