מחלות גנטיות בקרב יוצאי איראן (ממוצא פרסי)

כיום ידוע כי ישנן מחלות גנטיות רבות שניתן למנוע מבעוד מועד על ידי אבחון של המוטציות האחראיות עליהן בבני זוג שמעוניינים להביא ילד לעולם. ישנן מחלות רבות שעלולות להיגרם כתוצאה ממגוון רחב מאוד של מוטציות, אך לרוב כל סוג של מוטציה אופייני לאוכלוסייה אחרת ומשתנה בהתאם למוצא העדתי של הנשאים.

במאמר זה נפרט אודות מספר מחלות גנטיות שהמוטציה שגורמת להיווצרותן שכיחה בקרב יהודים ממוצא איראני. לפני שנתחיל בפירוט ברצוננו ליידע את הקוראים כי ישנן מחלות נוספות שקצרה היריעה מלהכיל וכן כי מעת לעת מתגלות מוטציות חדשות בגנים מסוימים שיכולות להביא למחלות גנטיות מסוימות באוכלוסייה זו.  

Polyglandular Deficiency Syndrome

המוטציה שגורמת למחלה זו מופיעה בקרב יהודים ממוצא פרסי בשכיחות של 1:40-50. במקרים מסוימים התסמין היחיד של המחלה שיכול להוות עדות לקיומה הוא תת פעילות של בלוטת התריס, אך תסמינים נוספים שיכולים להופיע כוללים תת פעילות של בלוטת יותרת הכליה, פטרת כרונית של העור ובנוסף לכך החולים נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במגוון רחב של מחלות אוטואימוניות כגון: דלקת מפרקים שגרונית, סוכרת סוג 1 ועוד.

המחלה מועברת באופן אוטוזומלי רצסיבי ולרוב התסמינים יופיעו כבר בילדות או בנערות. המוטציה שגורמת למחלה נקראת Y85C ומופיעה בגן שנקרא AIRE. המוטציה הזו אחראית למאה אחוז מהמקרים של המחלה בקרב אוכלוסייה זו.

מחלת Wolman

מחלה זו נגרמת בעקבות מוטציה שנקראת G87V בגן שנקרא LIPA. השכיחות של הנשאות של מוטציה זו בקרב אוכלוסיית היהודים ממקור פרסי היא 1-32-45. בדרך כלל התסמינים של המחלה מופיעים כבר בינקות וכוללים חוסר שגשוג, שלשולים, הסתיידות של הכליה והגדלה של הטחול והכבד.

מדובר על מחלה חשוכת מרפא שמופיעה בשכיחות של 1:5000 לידות חי בקרב אוכלוסייה זו. בדרך כלל החולים הולכים לעולמם בגיל מאוד צעיר.

Inclusion Body Myopathy

מחלה זו מופיעה בשכיחות של 1:1500 לידות חי בקרב אוכלוסייה זו. בדרך כלל התסמינים מתחילים להופיע בעשור השלישי או השני לחיי החולים ובאים לידי ביטוי בראש ובראשונה בבעיות ובקשיים מסוימים בהליכה.

המחלה מאופיינת באופי מתקדם (פרוגרסיבי) ובשלבים המתקדמים שלה החולים סובלים מנכות קשה כשבמקרים מסוימים הפגיעה מתפשטת גם לזרועות. המוטציה שאחראית להופעת המחלה נקראת M712T ומופיעה בגן שנקרא GNE.

המוטציה מופיעה באוכלוסייה זו בשכיחות של 1:10-20. גם מחלה זו מועברת בתורשה אוטוזומלית רצסיבית.

Corticosterone methyl oxidase Type 2 Deficiency

מחלה זו יכולה להיגרם בעקבות זוג מוטציות שמתרחשות בגן שנקרא CYP11B2. המוטציה הראשונה נקראת R181W ואילו השנייה נקראת V386A. המוטציות מופיעות בשכיחות של 1:30 בקרב אוכלוסייה זו.

החולים במחלה זו סובלים מתאווה מוגברת למלח ומנטייה לסבול מהתייבשות, כשל בשגשוג, לחץ דם נמוך, חמצת מטבולית ועוד. במידה ומדובר על מקרה חמור של המחלה התסמינים יכולים לכלול כניסה לתרדמת, הקאות, התקפים אפילפטיים ומוות מוקדם. בדרך כלל החולים סובלים מקומה נמוכה, חולשה כללית וסחרחורת. כמו כן, בדרך כלל התסמינים האופייניים מופיעים עד גיל חמש שנים.

דילוג לתוכן